U KAN OOK THUIS AAN DE SLAG MET THUISOEFENINGEN, ZO KAN U DE RESULTATEN VAN UW OSTEOPATHISCHE OF KINESITHERAPEUTISCHE BEHANDELING ZELF ONDERSTEUNEN!

Vanuit zijn vorige carrière als kinesitherapeut, ontwikkelde ‘onze’ Mathias reeds enkele online cursussen omtrent thuisoefeningen voor bepaalde aandoeningen. Deze oefeningen kunnen perfect gecombineerd worden met osteopathische of kinesitherapeutische consultaties. Deze combinatie geeft u de maximale winst. Indien u een afspraak heeft bij de osteopaat kan u de osteopathische aanpak combineren met een op maat gemaakte kinesitherapeutische aanpak, waarvoor wij u kunnen verwijzen naar collega kinesitherapeut binnen de praktijk. Indien u een afspraak heeft bij de kinesitherapeut kan u deze kinesitherapeutische aanpak eventueel aanvullen met thuisoefeningen, waarvoor wij uw oefeningen zelf zullen voorstellen. Een geïndividualiseerde aanpak heeft steeds de voorkeur, maar vaak kan u met onderstaande cursussen al heel veel zaken zelf aanpakken en dit op een erg voordelige manier.

Mathias publiceerde enerzijds oefensessies op ons YouTube kanaal, de volledige cursussen zijn gepubliceerd op Udemy en hieronder worden deze volledige cursussen opgesomd. In de toekomst zullen er nog velen volgen, kom dus zeker op een later moment nogmaals kijken op deze lijst! De cursussen zijn zowel in het Nederlands als in de Engelse taal opgemaakt.

Thuisrevalidatie bij frozen shoulder – 5-stappen protocol

Van een frozen shoulder weet men nog niet exact wat het is en hoe het ontstaat. Wel weet met dat het gaat om een verschrompeling van het gewrichtskapsel van de schouder en zo zorgt het voor pijn en bewegingsbeperkingen ter hoogte van de schoudergordel. Een frozen shoulder kan manueel behandeld worden door een osteopaat, kinesist/fysiotherapeut, chiropractor of andere manuele therapieën, maar oefentherapie dient steeds deze behandelingen te ondersteunen. Om zo snel mogelijk van uw frozen shoulder verlost te geraken is het dus essentieel om thuis zoveel mogelijk te oefenen.

Maar welke oefeningen moet u juist doen en in welke fase van de revalidatie? Dat wordt duidelijk in deze cursus. Door een 5-stappenprotocol dat ik opmaakte met welke oefeningen u kan doen in welke fase van de revalidatie. Deze cursus doorloopt alle 3 de fasen van een frozen shoulder en geeft daarbij de geschikte oefeningen. Mobilisatie-oefeningen, stretchings, kracht- en stabilisatie-oefeningen worden aangeleerd om u te helpen zelf uw frozen shoulder onder handen te nemen. Op deze manier heeft u de juiste tools in handen om uw frozen shoulder zelf aan te pakken. Klik op onderstaande link om naar de cursus te gaan:

https://www.udemy.com/course/frozen-shoulder-thuisrevalidatie/?referralCode=E7B57AB595D7B1F36C29

thuisrevalidatie bij “upper crossed syndrome”

Het Upper crossed syndroom is een veel voorkomend probleem. Dit houdingspatroon wordt gekenmerkt door een verhoogde kromming ter hoogte van de bovenrug. Als gevolg hiervan zal ook de nek een sterkere kromming ontwikkelen en zullen de schouderbladen anterior roteren. Gevolgen hiervan kunnen zijn: rotator cuff problemen, nekpijn, hoofdpijn, TOS, …

Door middel van specifieke oefeningen trachten kinesitherapeuten dit probleem aan te pakken. De oefeningen zijn gericht op het rekken van de verkorte structuren, krachttraining van de verzwakte spieren, mobilisatie van de gewrichten en houdingsonderwijs. Deze oefeningen zijn gericht op het verbeteren van het bovenste gekruiste syndroom en de daarmee samenhangende symptomen. Houdt u er rekening mee dat als u lange tijd in die houding heeft gestaan, het vaak onmogelijk is om de “normale” fysiologische curven weer te ontwikkelen. Er is echter een goede kans dat door het terugwinnen van de beweeglijkheid, de klachten effectief zullen verminderen. Klik op onderstaande link om naar de cursus te gaan:

https://www.udemy.com/course/self-treatment-for-upper-crossed-syndrome-physiotherapy/?referralCode=C61935B53D9D93D78A9F

De ultieme cursus voor golf prestatieverbetering en preventietraining

In het eerste deel van deze cursus leert Mathias u hoe je zelf een groot aantal veelvoorkomende swing-fouten kan aanpakken door kinesitherapie/fysiotherapie oefeningen. Door bepaalde fysieke factoren aan te pakken kan je namelijk een heel aantal swing-fouten gaan corrigeren en zo je prestaties verbeteren.

In het tweede deel van de cursus leert hij jullie een stretching routine, drukpunt massage en opwarmingsroutine om je fysiek gestel voor te bereiden op de inspanning die de golfsport vraagt.

In het derde deel van de cursus wordt een 10-stappenplan uitgevoerd. Dit zijn work-outs die je thuis kan uitvoeren met een minimum aan trainingsmateriaal. De work-outs zijn progressief opbouwend en zijn specifiek gericht op de fysieke vereisten die de golfsport vraagt. Dit alles zorgt voor de ultieme training om uw prestaties te verbeteren. Klik op onderstaande link om naar de cursus te gaan:

https://www.udemy.com/course/the-ultimate-golf-performance-and-prevention-training-course/?referralCode=DB8CB1EE8CA537FD659B

Enkel stabilisatie training

Deze cursus is gericht op het aanpakken van wederkerende enkel verstuikingen. Door gericht stabilisatie-, kracht- en balansoefeningen kan u uw enkelgewricht en zijn omgevende structuren versterken. Zodoende reduceert u uw risico op herval in de toekomst. Een Goede enkelstabiliteit is met name belangrijk (ook knie stabiliteit) in sporten waarbij veel richtingsveranderingen plaatsvinden.

Deze cursus kan u helpen bij het behandelen van uw enkel instabiliteit, maar ook preventief in het voorkomen van (recidiverende) enkelverstuikingen. Klik op onderstaande link om naar de cursus te gaan:

https://www.udemy.com/course/ankle-instability-physiotherapy-self-treatment-exercises/?referralCode=39207D1CB9E43A4A1BC0

Knie stabilisatie training

Dit is een cursus die gericht is op het aanpakken van knee problemen door knie stabilisatie training. Door gerichte oefeningen verbetert u uw knie stabiliteit, waardoor u vele problemen zelf kan behandelen of zelfs voorkomen. Een goede knie stabiliteit voornamelijk belangrijk bij sporten waarbij veel richtingsveranderingen plaatsvinden.

Deze cursus kan u helpen bij het behandelen van patellofemoraal pijnsyndroom, runner’s knee, kraakbeenproblemen… Maar ook kan het u helpen ter preventie voor het voorkomen van (of het risico reduceren op) voorste kruisband letsels, mediale band blessures, laterale band blessures, patellofemoraal pijnsyndroom…

Klik op onderstaande link om naar de cursus te gaan:

https://www.udemy.com/course/physiotherapy-exercises-protocol-for-knee-problems/?referralCode=A69798FA4D94CD6F6E45